Coraz częściej zakłady decydują się na wprowadzenie auditów warstwowych do organizacji jako formę weryfikacji procesów, tym bardziej, że coraz częściej istnieje tak potrzeba wynikająca bezpośrednio z wymagań klienta.
Poniższa tabela pokazuje, które benefity wpisują się w założenia zarządzania poprzez Jakość a, które z nich odpowiadają Lean Manufacturing.
Tab. 1: Korzyści wynikające z podejścia do LPA według zarządzania poprzez Jakość a Lean Manufacturing
Zarządzanie poprzez Jakość |
Lean Manufacturing |
Eliminacja wypadków i zdarzeń potencjalnie wypadkowych | Redukcja strat (ogólnie) |
Poprawa jakości produktu i satysfakcji klienta | Przepływ środków |
Redukcja wystąpień niezgodności | Wzrost interakcji pomiędzy pracownikami liniowymi i kierownictwem |
Minimalizacja kosztów złej jakości | Wprowadzenie kultury ciągłego doskonalenia |
Źródło: opracowanie własne
Zagadnieniem, które wskazuje na dwojaki charakter auditów warstwowych pojawia się już w samym definiowaniu pytań do formularza auditowego. Skupiając się na założeniu, że LPA jest formą weryfikacji pewnych ustalonych standardów możemy skupiać się głównie na weryfikacji procesów w których generowane są charakterystyki związane z jakością produktu. Tym samym pytanie zawęzimy do obserwacji pracy operatora podczas montażu np. finalnego produktu, przy czym pytanie będzie skupione na krokach dodających produktowi wartości funkcjonalnej.
Przykładem dla takiego pytania może być:
Zweryfikuj czy pracownik wykonuje montaż na stanowisku zgodnie z instrukcją stanowiskową.
a) zwróć uwagę czy wykonuje wszystkie zaplanowane kontrole jakości;
b) zapytaj czy pracownik rozumie na co wpływają kontrolowane charakterystyki.
Z drugiej strony możemy skupić się na obserwacji pracy standaryzowanej pod kątem pracy wyszczuplonej. Zadając pytanie, które będzie się wpisywało w filozofie Lean moglibyśmy sformułować następujący punkt w formularzu auditowym:
Zweryfikuj czy pracownik wykonuje montaż na stanowisku zgodnie z instrukcją stanowiskową.
a) zwróć uwagę czy pracownik wykonuje dodatkowe ruchy wpływające na pogorszenie ergonomii pracy;
b) zapytaj czy pracownik zna lepszy i wygodniejszy sposób wykonania pracy.
Wyjściami z procesu auditowania warstwowego powinny być działania do niezgodności, które zostały odnotowane podczas wizyty auditora na miejscu.
Możemy odnotowywać niezgodności a następnie rozpatrywać je w cyklu tygodniowym czy miesięcznym, podejmując próby poprawy zaistniałych niezgodności – czyli standardowo pracować w oparciu o plany poprawy krótko i długoterminowe. Możemy jednak skonstruować proces pozwalający, poprzez charakter pytań, na poprawę tu i teraz miejsca zdarzenia na zasadzie akcja – reakcja. W ujęciu Lean będzie to miało uzasadnienie w postaci drobnych usprawnień Kaizen, będących wynikiem weryfikacji procesu.
PROQUAL Management Institute
B. T. Greber Spółka Jawna