Metody i narzędzia zarządzania jakością
W praktyce zarządzania jakością wiele metod i narzędzi stosowanych jest niestety w bardzo ograniczonym zakresie, a niektóre wręcz nie są stosowane zupełnie. Wynika to zapewne po części z braku wiedzy o tym, w czym mogą one pomóc.
Jakie są typowe metody i narzędzia dla zarządzania jakością?
Poniższy rysunek pokazuje typowe dla zarządzania jakością metody i narzędzia i ich miejsce w poszczególnych etapach rozwoju produktu i procesu, a w dalszej części opracowania wskazane są przykładowe ich zastosowania.
Rys. 1. Metody i narzędzia, a także miejsce ich możliwego wykorzystania (wyróżniono metody stricte statystyczne).
Źródło: opracowanie własne
Przykładowe zastosowania metod i narzędzi zarządzania jakością
QFD (tzw. dom jakości)
Planowanie
- Zebranie wymagań klientów, dla których planowany jest wyrób (np. VOC).
- Ustalenie priorytetowych wymagań klientów.
- Analiza konkurencyjności planowanego wyrobu – kontekst wymagań klientów.
Projektowanie wyrobu
- Przełożenie wymagań klientów na cechy (charakterystyki) projektowanego wyrobu (macierz powiązań).
- Zaprojektowanie wartości docelowych dla charakterystyk wyrobu.
- Analiza konkurencyjności projektowanego wyrobu – kontekst charakterystyk wyrobu.
Projektowanie procesu
- Przełożenie planowanych charakterystyk wyrobu na metody sterowania procesem.
SKJ (statystyczna kontrola jakości oparta np. o AQL)
Produkcja seryjna
- Ograniczenie kosztów kontroli dzięki określeniu w oparciu o metody statystyczne wielkości wiarygodnych próbek.
- Opracowanie planów badań dla kontrolerów jakości – wielkość próbki i kryteria przyjęcia.
DOE (planowanie eksperymentów)
Projektowanie wyrobu
- Ustalenie powiązań między charakterystykami wyrobu i optymalne zaprojektowanie wyrobu.
Projektowanie procesu
- Ustalenie optymalnych ustawień parametrów procesu dla osiągnięcia wyrobu zgodnego z wymaganiami.
Produkcja próbna
- Znalezienie przyczyn nieosiągnięcia oczekiwanej jakości produkcji.
Produkcja seryjna
- Pomoc w ustalaniu przyczyn niezgodności.
- Optymalizowanie kosztów produkcji.
SPC (statystyczne sterowanie procesem)
Projektowanie procesu
- Ocena wymaganej jakości procesu i dobór technologii o odpowiedniej zdolności (m.in. z wykorzystaniem wskaźników Cm/Cmk).
Produkcja próbna
- Wstępna ocena zdolności procesu do utrzymania założonych specyfikacji (m.in. wskaźniki Pp/Ppk).
Produkcja seryjna
- Badanie zachowania się procesu w czasie – ocena stabilności z wykorzystaniem kart kontrolnych.
- Ocena długoterminowej zdolności procesu (m.in. wskaźniki Cp/Cpk).
FMEA
Projektowanie wyrobu
- Określenie słabych stron konstrukcji i wdrożenie działań doskonalących (m.in. DFMEA, SwFMEA, MFMEA, FMEA-MSR).
- Przewidzenie nieoczekiwanych zachowań użytkowników wyrobu i zabezpieczenie konstrukcyjne przed błędami (m.in. UFMEA).
Projektowanie procesu
- Ustalenie słabych stron procesu i wdrożenie działań doskonalących (m.in. PFMEA i LFMEA).
Produkcja próbna
- Analiza przyczyn niezgodności (dzięki PFMEA) i obniżenie ryzyka dla produkcji seryjnej.
- Końcowa analiza jakości projektu wyrobu pod kątem jakości wytwarzania.
Produkcja seryjna
- Poszukiwanie w PFMEA przyczyn niezgodności zgłoszonych w ramach reklamacji.
- Planowanie nowych działań zapobiegawczych i korygujących.
8D/A3
Produkcja seryjna
- Ustrukturalizowane poszukiwanie przyczyn problemów jakościowych.
- Doskonalenie procesu dzięki działaniom korygującym i zapobiegawczym.
SIPOC
Projektowanie procesu
- Ustalenie dostawców i odbiorców procesu (także wewnętrznych) – określenie wymagań i sposobów ich spełnienia.
- Rozwiązanie konfliktów na styku między procesami.
Produkcja próbna
- Zaplanowanie pełnej walidacji procesu w oparciu o wszystkie (nie tylko typowo jakościowe) wymagania klientów wewnętrznych i zewnętrznych.
Produkcja seryjna
- Poszukiwanie przyczyn problemów w przebiegu procesów, dzięki ocenie spełnienia wymagań w relacjach dostawcy-odbiorcy.
MSA (analiza systemów pomiarowych)
Projektowanie wyrobu
- Określenie potrzeb w zakresie niezbędnych przyrządów pomiarowych (w tym m.in. ich niepewności pomiarowej i wymaganej rozdzielczości).
Projektowanie procesu
- Określenie zdolności przyrządów pomiarowych (m.in. czy ich niepewność pomiarowa i rozdzielczość są adekwatne do realizowanego procesu).
- Zbadanie zdolności planowanych systemów kontrolnych (np. wskaźniki %GRR, ndc, kappa, %E, %FR, %FA) .
Produkcja próbna
- Weryfikacja zdolności systemów kontrolnych w odniesieniu do rzeczywistej zdolności procesu i rzeczywistych warunków realizacji kontroli.
Produkcja seryjna
- Analiza przyczyn niezgodności w kontekście jakości pomiarów (np. w ramach metody Drill Deep).
7&7 (tzw. podstawowe techniki doskonalenia jakości)
Projektowanie wyrobu
- Określenie ważnych cech projektowanego wyrobu (np. tablicowana analiza danych, diagramy macierzowe L/T/Y/X).
Projektowanie procesu
- Analiza zależności pomiędzy charakterystykami procesu i wyrobu (np. diagram korelacji).
- Wstępna analiza ryzyk w procesie (np. diagram PDPC).
- Zaplanowanie optymalnego przebiegu procesu (np. diagram przepływu procesu, diagram strzałkowy).
Produkcja próbna
- Ocena wyników walidowanego procesu (np. analiza Pareto, stratyfikacja, histogram).
Produkcja seryjna
- Poszukiwanie przyczyn niezgodności i możliwości doskonalenia procesu (np. diagram Ishikawy, diagram zależności, diagram pokrewieństwa).