Odwiedź nas również na:
Facebook
Facebook

Strefa wiedzy

Metoda zarządzania jakością czy metodologia? A może metodyka?

Czym różnią się tak często używane pojęcia? Niewiele osób jest w stanie wskazać faktyczne różnice w znaczeniu tych słów. Przeczytaj krótki wpis, który rozwiewa wszystkie wątpliwości, czym jest metoda, a czym metodologia lub metodyka.

1. Tytułem wstępu – oceń, czy warto czytać dalej

Warto to opracowanie rozpocząć od tego, że zapewne szkoda czasu na jego czytanie. Ujęte w nim treści po pierwsze są dość mocno akademickimi (a może lepiej: leksykalnymi) dywagacjami, a po drugie (przynajmniej w części) są trochę dyskusyjne. Zatem – jeżeli jesteś praktykiem który ma wykonać jakąś pracę i nie interesuje Cię to, czy stosujesz metodę FMEA czy metodologię FMEA, to skończ czytanie na tym etapie. Jeżeli jednak masz choć znikomą ciekawość w zakresie znaczenia słów i chciałbyś się wyrażać precyzyjnie w zakresie zarządzania jakością (choć pewnie i tak tego nikt nie doceni) – czytaj dalej (a co więcej – zapraszamy do dyskusji w tym temacie). 

2. Język polski – bogactwo, w którym można się pogubić

Czy metoda, a metodologia to to samo? Czym dokładnie jest metodyka, a czym metodologia? Język polski do prostych nie należy i oferuje nam wiele bliskoznacznych wyrazów, które choć często stosowane jako zamienniki, nie oznaczają w rzeczywistości tego samego. Niektórym to nie przeszkadza, dla innych jednak mogą być okazją do wskazania poważnego faux-pas (pamiętam, jak będąc kiedyś prowadzącym konferencję z zakresu kaizen musiałem interweniować w otwartym sporze dwóch uczestników, którzy przekrzykiwali się na sali ustalając czy kaizen to metoda czy metodologia – co ciekawe, żaden z nich nie miał racji). 

Zacznijmy zatem od zdefiniowania (za Słownikiem języka polskiego) słów, które używamy często w zakresie zarządzania jakością: 

  • metodologia – to nauka zajmująca się badaniem metod (ich skuteczności, wartości itp.), 
  • metodyka – to zbiór zasad dotyczących jakiegoś działania, 
  • metoda – to ustalony sposób postępowania prowadzący do oczekiwanego celu, 
  • narzędzie – to (cytując za słownikiem) „prosty w obsłudze przedmiot służący do bezpośredniego oddziaływania na coś, a odnosząc to do zarządzania jakością, za narzędzie można uznać jakieś bardzo proste „coś” pomagające w konkretnym „czymś” (bardzo przepraszam za takie uproszczenie – później będą przykłady); czasami zamiennie używa się tu w praktyce zarządzania jakością także pojęcia „technika” (tu analogia może do judo, gdzie np. technika ippon-seoinage, to bardzo konkretny rzut – czyli znów „coś” konkretnego, do osiągnięcia „czegoś” konkretnego). 

Tyle, jeśli chodzi o słownik. Gdyby próbować to ująć graficznie, można byłoby to zrobić tak, jak przedstawiono na rys. 1. 

metodologia schemat

Rys. 1. Ogólny schemat porządkujący słownictwo w zakresie od metodologii do narzędzia – metoda a metodologia i metodyka. 

Źródło: opracowanie własne

Przedstawiony na rysunku podział jest oczywiście dyskusyjny i jest tylko pewną propozycją uporządkowania opisywanych w tym opracowaniu pojęć.  

3. Metody, narzędzia… w zarządzaniu jakością

Zgodnie z przedstawioną powyżej klasyfikacją, słowometodologia praktycznie nie powinno się pojawiać w ustach żadnego praktyka zarządzania jakością (w tym w ustach auditorów). Metodologii bowiem w firmach po prostu nie stosujemy. 

Metodyk z kolei (w zakresie szeroko rozumianego zarządzania jakością) wymienić już można co najmniej klika. Za takie uważać można np. kaizen, lean, APQP czy Six Sigmę – pokazują one i porządkują pewne zasady postępowania, ale same w sobie do niczego jeszcze bezpośrednio nie prowadzą i nie tłumaczą żadnego konkretnego sposobu działania.  

Ustalonych sposób postępowania, czyli metod w zarządzaniu jakością, jest już bardzo wiele. Choćby popularna w bardzo wielu branżach metoda FMEA – ustala ona uporządkowany sposób postępowania przy ocenie ryzyka. 

Narzędzia zarządzania jakością (czyli proste, konkretne rozwiązania) ciężko byłoby zliczyć. Przy klasycznym podziale na tzw. 7&7 (siedem klasycznych i siedem nowoczesnych) możemy ich wyróżnić czternaście, choćby diagram Ishikawy, analizę Pareto, histogram, diagram pokrewieństwa czy diagram zależności. Ale w rzeczywistości jest ich o wiele więcej niż te czternaście. 

W poniższej tabeli przedstawiono trzy przykłady pokazujące powiązania między metodykami, metodami i narzędziami. 

Tabela 1. Przykłady podziału na metodyki, metody i narzędzia

Poziom metodykiAPQPSix SigmaLean
Poziom metodyQFDSPCTPM
Poziom narzędziaMacierz zależnościKarta kontrolna Diagram spaghetti

 

 

 

 

 

 

Źródło: opracowanie własne

Próbując opisać treść zawartą na rys. 2 można byłoby to zrobić następująco: 

  • w metodyce APQP stosujemy metodę QFD, której ważnym narzędziem („sercem”) macierz zależności, 
  • w metodyce Six Sigma, ważna jest metoda SPC i jej podstawowe narzędzie, czyli karta kontrolna, 
  • w metodyce lean, ważnym elementem jest metoda TPM, wykorzystująca jako jedno z narzędzi diagram spaghetti. 

Na rys. 3 przedstawiono jeszcze jedno zestawienie (też oczywiście niekompletne) pokazujące jak przechodzi metodyka APQP w wybrane narzędzia wykorzystywane w zakresie statystyki. 

Wybrane metody i narzędzia z zakresu statystyki w zarządzaniu jakościa

Rys. 3. Wybrane metody i narzędzia z zakresu statystyki w zarządzaniu jakością 

Źródło: opracowanie własne

Podsumowanie

Warto zauważać różnice między metodologią a metodą, czy metodą a narzędziem, choć oczywiście bez tego i tak da się skutecznie zarządzać jakością. To trochę tak, jak wypada w dobrej restauracji rozróżnić widelec do sałatki, od widelca do ciasta – choć i jednym i drugim możemy się spokojnie tak samo najeść, pytanie tylko, czy nie będziemy przy tym powodem do skrytych uśmiechów wymienianych między kelnerami. 

PROQUAL Management Institute
B. T. Greber Spółka Jawna

ul. Ostrowskiego 30, 53-238 Wrocław
e-mail: biuro@proqual.pl
tel.: +48 71 355 18 08
fax: +48 71 72 313 94
Godziny pracy biura: 8:00 - 16:00 Więcej
Facebook
© Copyright PROQUAL | Realizacja PROADAX
close
Potrzebujesz więcej informacji?
Oddzwonimy do Ciebie!

    * Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.